Strona główna drzewa Zielone podsumowanie inwestycji Tramwaj na Górkę Narodową

Zielone podsumowanie inwestycji Tramwaj na Górkę Narodową

przez Akcja Ratunkowa dla Krakowa
Powoli zbliżamy się do końca monitorowanej przez nas inwestycji Tramwaj na Górkę Narodową. Specjalnie dla Was postanowiliśmy przedstawić zielone podsumowanie inwestycji.
Przypominamy:
❌ pod inwestycję wycięto 3477 drzew
❌ zniszczono spory fragment użytku ekologicznego Dolina Prądnika
❌ do tramwaju przyklejono miejską autostradę, czyli Trasę Wolbromską
❌ przesunięto i wybetonowano koryto potoku Sudół

Podsumowanie zielonych aspektów inwestycji:

  • zgodnie z odpowiedzią, jaką uzyskaliśmy od Zarządu Inwestycji Miejskich, dokonano zniszczenia użytku ekologicznego Dolina Prądnika bez wymaganej zgody Rady Miasta Krakowa, czyli bezprawnie
  • naruszono wiele zapisów raportu środowiskowego dotyczących ochrony drzew, składowania odpadów oraz materiałów budowlanych
  • wykonawca poprzez brak ochrony drzew doprowadził do znacznego uszkodzenia 4 drzew (nie wiadomo, czy te drzewa przeżyją) i całkowitego zniszczenia 1 drzewa, za co najprawdopodobniej nie odpowie, gdyż miasto nie uwzględniło odpowiednich zapisów w umowie
  • w trakcie prac niwelowania terenu wykonawca używał ziemi zmieszanej z odpadami, a także zasypywał odpady budowlane, a nawet cały betonowe płyty. Dzięki licznym interwencjom naszej akcjonariuszki Aleksandry Piotrowskiej wraz z mieszkańcami w różnych instytucjach wykonawca był zmuszony do oczyszczenia terenu nad potokiem Sudół
  • prowadzony nadzór przyrodniczy przez 3 lata nie dopatrzył się tych naruszeń. Dołączamy poniżej kilka przykładów z raportów przyrodniczych, które otrzymaliśmy w trybie dostępu do informacji publicznej
  • mieszkańcom ul. Nad Sudołem zamiast wyciętych drzew zaproponowano betonowe ekrany, które po protestach… przemalowano na zielono
  • w związku z licznymi postulatami mieszkańców dot. zmiany planu zagospodarowania zieleni, który nie przewidywał nasadzeń w obrębie najmocniej zdewastowanych terenów nad potokiem Sudół, ZIM zobowiązał się do zmiany tego planu, a także do spotkania mieszkańców z ZZM w sprawie tych zmian
  • po 5 miesiącach od tych obietnic w dalszym ciągu nie opublikowano aktualnego planu nasadzeń, nie odbyło się żadne obiecane spotkanie mieszkańców z ZZM i ZIM w tej sprawie, choć nasadzenia już trwają
  • znaczna ilość nasadzeń to drzewa odmian kolumnowych oraz drzew sadzonych w małych ogródkach o małych rozmiarach
  • plan zagospodarowania zieleni zakłada nasadzenia brzóz brodawkowatych, które w warunkach miejskich produkują agresywne białka wywołujące silne reakcje alergiczne – od ich od nasadzeń raczej się odchodzi na rzecz innych gatunków
  • ponad 20 % drzew zostanie posadzonych poza obszarem inwestycji, gdy na terenie nad potokiem Sudół zdewastowanym przez budowę nasadzeń nie przewidziano.

Inwestycja Tramwaj na Górkę Narodową po raz kolejny pokazuje, że ochrona przyrody oraz środowiska podczas dużych inwestycji nie istnieje, a miasto nie kontroluje wykonawców. Dlatego jeszcze raz zachęcamy do podpisania naszej petycji o wprowadzenie standardów ochrony drzew w procesach inwestycyjnych.

Więcej na ten temat

Zostaw swój komentarz