Chcesz napisać i złożyć petycję w ważnej dla Ciebie sprawie, ale nie wiesz, od czego zacząć? W Akcyjnym poradniku podpowiadamy, co i jak!
1. Przygotuj tekst petycji.
Zacznij od przygotowania samego tekstu. Petycja powinna być krótka – około 1 strony A4 – i jasno wyrażać to, co chcesz osiągnąć. Warto powołać się na argumenty merytoryczne, ale także odnieść się do emocji, które dana sprawa budzi. Na koniec raz jeszcze wskaż, czego dokładnie oczekujesz, np. w formie hasła “Nasze postulaty”.
Na przykład, jeśli chcesz napisać petycję w obronie wycinki drzew przed swoim blokiem:
- napisz, co to za drzewa i w jakim są (przybliżonym wieku),
- podaj argumenty merytoryczne: dają cień, pochłaniają pyły, pomagają obniżyć emisję CO2,
- odwołaj się do emocji: dlaczego te drzewa są dla Ciebie ważne? Np. drzewa towarzyszą mieszkańcom od lat i są do nich przywiązani,
- wskaż postulaty: obrona przed wycinką, staranna pielęgnacja (aby nie doprowadzić do sytuacji, kiedy drzewo zachoruje i faktycznie wycinka będzie wskazana).
2. Przygotuj grafikę.
Wybrane zdjęcie powinno nawiązywać do tematu petycji i wzbudzać emocje wśród odbiorców. Warto na grafice umieścić tytuł petycji – pamiętaj, obraz działa bardziej na wyobraźnię niż tekst. Projektując grafikę zwróć uwagę, jak będzie się wyświetlać w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. W każdym przypadku sprawdź jej widoczność na komputerze stacjonarnym oraz na smartfonie.
Jeśli planujesz promować petycję na Facebooku, zapoznaj się z zasadami projektowania grafik pod reklamę płatną – w przypadku, gdy proporcje tekstu do grafiki nie będą zgodne z wytycznymi serwisu Facebook, to zasięgi reklamy mogą okazać się dużo niższe. Tutaj więcej na ten temat.
Jeśli nie masz programu graficznego, to możesz skorzystać z darmowej i prostej w obsłudze aplikacji Gimp.
3. Inne wskazówki
- sam tekst starannie zredaguj, bez literówek i innych błędów w pisowni,
- przemyśl adresata: rada dzielnicy, prezydent miasta, konkretna firma (np. deweloper): kto tak naprawdę jest “władny”, żeby faktycznie dokonać zmiany, na której Ci zależy,
- tekst petycji nie musi być ciągły – mogą się w nim pojawić wypunktowane hasła, np. ponumerowane postulaty – będzie się ją lepiej czytać,
- podobnie, dla łatwiejszej lektury warto pogrubić najważniejsze treści,
- ponieważ w petycji nie wszystko się zmieści (np. historia danego terenu, cała merytoryczna, argumentacja), można dodać odnośnik do dalszych treści, jako załącznik dla tych, którzy chcą poczytać więcej – dotyczy to i adresata/adresatów, jak i osób zainteresowanych podpisaniem petycji.
Ale pamiętaj, najczęściej w petycyjnych serwisach nie ma możliwości wstawiania hiperlinków, także osoby zainteresowane informacjami znajdującymi się pod wskazanym adresem będą musiały skopiować link i wkleić go do swojej przeglądarki.
4. Wybierz nośnik: online, na papierze albo jedno i drugie.
Istnieje wiele nośników petycji online – te najpopularniejsze i największe to między innymi:
– międzynarodowe (można też umieścić petycję po polsku):
5. Promuj, zachęcaj do podpisów, nagłaśniaj sprawę.
Nie ma petycji bez licznych podpisów!
Jak promować petycję?
- roześlij informację do znajomych (mailem, na mediach społecznościowych), poproś o podpis i dalsze udostępnianie,
- udostępnij petycję w “tematycznych” miejscach: zamknięte forum Twojego osiedla, grupa zajmująca się podobną tematyką na Facebooku itd.
- pokaż ją w mediach: przygotuj notkę prasową z linkiem do petycji i roześlij do redakcji (lokalnych i/lub ogólnopolskich, zależnie od tematu). Notka prasowa powinna zawierać krótki opis sprawy oraz dane kontaktowe do kogoś, kto będzie mógł się wypowiedzieć w mediach na temat petycji.
6. Złóż u adresata.
Gdy zbierzesz odpowiednią ilość podpisów, trzeba je złożyć u adresata. Możesz ustalić sobie jakiś limit (np. “po zebraniu tysiąca podpisów składam”), jeśli nie ma jakiegoś konkretnego terminu – np. planowanej wycinki czy rozpoczęcia budowy.
Petycję należy wydrukować lub o ile jest taka możliwość, złożyć w formie elektronicznej.
Jeśli zebrałeś docelowe 1000 podpisów, zanim zakończysz petycję, upewnij się, ile faktycznie osób podpisało Twój dokument. Jak to zrobić? Pobierz plik z podpisami. Na etapie generowania pliku w niektórych serwisach (np. Avaaz) dochodzi do weryfikacji podpisów i usuwania zdublowanych adresów mailowych, więc ostateczna ilość może się różnić od tej, która widnieje na stronie.