Stop bandytom drogowym! Pijany kierowca pod wpływem amfetaminy potrącił matkę z 7-letnim dzieckiem na pasach. Ile osób musi zginąć, aby coś się zmieniło? Dołączamy do kampanii Chodzi o Życie 2.0. i zapraszamy do niej prezydenta Miszalskiego.
Kraków, Sidzina, ul. Działowskiego, g. 18. Tuż obok popularnego Centrum Sportu i Kultury, ograniczenie prędkości do 30 km/h, próg zwalniający, barierki, obok pętla autobusowa. Matka z córką przechodzą na pasach, wjeżdża w nie 32-letni pijany i naćpany bandyta drogowy, któremu W LIPCU 2024 ODEBRANO PRAWO JAZDY. Za co? Za jazdę pod wpływem.
Dziecko jest reanimowane, obie osoby w ciężkim stanie trafiają do szpitala ratowniczym helikopterem. To kolejne szokujące zdarzenie w ostatnim czasie. Doskonale pamiętamy śmiertelne dachowanie przy moście Dębnickim, gdzie cudem nie zginął nikt z postronnych osób. Regularnie widzimy informacje o wypadkach, potrąceniach, rozjechanych przystankach MPK.
- Apel do prezydenta Miszalskiego dostępny jest tutaj.
Na krakowskich drogach jest coraz niebezpieczniej.
W 2020 wypadków było 553, w 2023 już 766, a 2024 będzie prawdopodobnie rekordowy. Rok temu na krakowskich ulicach życie straciło 9 osób. Według policyjnych statystyk w Małopolsce do końca września 2024 roku doszło do 110 wypadków i 568 kolizji spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących lub będących pod wpływem narkotyków. Zginęły 4 osoby, a 129 zostało rannych.
Tymczasem w całym Krakowie mamy tylko… 3 fotoradary! Po wspomnianym wypadku na moście Dębnickim miało stanąć 13 dodatkowych. Nie stanęły do dziś.
Nie zgadzamy się na taką sytuację. Chcemy bezpiecznie poruszać się po mieście, bez “duszy na ramieniu”. Dlatego dołączamy do kampanii społecznej Chodzi o Życie 2.0. Jej poprzednia edycja (pierwszeństwo pieszych wchodzących na pasy, 50 km/h całą dobę w terenie zabudowanym i waloryzacja mandatów) ocaliły setki żyć. Polska z szarego końca unijnych statystyk przesunęła się na środek stawki, a liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o ponad 15 proc. (dane dla lat 2021-2023).
Postulaty kampanii społecznej Chodzi o Życie 2.0.:
- Kontrola drogowa wchodzi w XXI w. Koniec z suszeniem – czas na automatyczny nadzór!
- Pełna automatyzacja kontroli. Automatyczne rejestrowanie łamania przepisów drogowych i niestosowania się do środków karnych (np. zbyt wysoka prędkość, wykrywanie kierowców prowadzących pojazdy mimo nałożonego zakazu prowadzenia pojazdów, jazda na czerwonym świetle, nielegalne parkowanie czy jazda po buspasach) za pomocą stacjonarnych i mobilnych urządzeń automatycznych takich jak fotoradary, odcinkowy pomiar prędkości, kamery systemów ITS.
- Koniec z ostrzeganiem o kontrolach. Brak oznakowania fotoradarów, koniec ze znakami ostrzegającymi o pomiarze oraz zakaz używania środków ostrzegających o pomiarach (np. aplikacje, nawigacje czy mapy).
- Powrót urządzeń do automatycznej kontroli do samorządów. Zmiana wprowadzona w 2016 r. okazała się fatalna dla bezpieczeństwa na Polskich drogach i uniemożliwiła rozwój automatycznej kontroli przez jednostki samorządu terytorialnego. Czas naprawić ten fatalny błąd i umożliwić samorządom korzystanie z nowoczesnych narzędzi do kontroli dróg.
2. Surowsze kary!
- Zabójstwo drogowe. Wprowadzenie nowego rodzaju przestępstwa – kwalifikowanego typu wypadku z skutkiem śmiertelnym w przypadku rażącego naruszenia zasad bezpieczeństwa lub przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h z maksymalną karą 20 lat, a także zwiększenie maksymalnego wymiaru kary do 25 lat w przypadku kierowania w stanie nietrzeźwości lub ucieczki.
- Zakaz wyścigów. Nowy typ przestępstwa – organizowanie oraz uczestnictwo w nielegalnych wyścigach na drogach publicznych.
- Przymusowa konfiskata pojazdu w razie złamania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
- Publiczny rejestr kierujących z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów. Upublicznianie danych osób wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowa, regularna weryfikacja uprawnień do kierowania przez firmy leasingowe oraz wypożyczalnie samochodów.
- Koniec z kursami redukującymi punkty karne i kasowanie punktów karnych po 2 latach! Najlepsza metoda na brak punktów karnych? Jazda zgodnie z przepisami. Możliwość redukcji punktów karnych na specjalnych kursach organizowanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogoowego jest demoralizująca. Kursy redukujące punkty karne zostały już raz zlikwidowane – w 2022 r. i niestety przywrócone rok później. Te furtkę służącą bandytom drogowym należy jak najszybciej zamknąć. Same WORD-y powinny znaleźć inne źródła zarobku np. kursy doszkalające. Należy również przywrócić okres 2 lat po którym kasują się punkty karne.
3. Sprawna egzekucja kar – dość kombinowania!
- Domagamy się skutecznej egzekucji obowiązujących przepisów poprzez nakładanie kar za naruszenia przepisów drogowych w uproszczonym postępowaniu administracyjnym.
4. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jako odrębna instytucja z własnym funduszem oraz odbudowa Policji
- Przekształcenie KR BRD w odrębną instytucję Krajowy Fundusz BRD – z własnym budżetem na poprawę BRD (Fundusz BRD). Umożliwi to dofinansowanie Państwowej Straży Pożarnej, Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz Policyjnej Drogówki.
- Uzupełnienie wakatów w Policji – obecnie ponad 2500 w Warszawie, 300 w Krakowie i kilkanaście tysięcy w całym kraju! Sprawiedliwe i sprawne Państwo musi być gwarantem bezpieczeństwa, życia i zdrowia swoich obywateli!