80
Przykładem są drzewa z terenu inwestycji Tramwaj na Górkę Narodową. Niestety dziś, po niemal 2 latach od zakończenia inwestycji, jesteśmy zmuszeni zgłosić do ZZM obumarcie 2 jaworów. Podczas inwestycji drzewa pozostawały niezabezpieczone, a pod ich koronami zorganizowano skład budowlany, gromadzono cement oraz parkowano ciężki sprzęt.
Po wielu prośbach i pismach kierowanych przez nas do miasta, w końcu zabezpieczono drzewa pod sam koniec realizacji inwestycji, jednak dla drzew było to zdecydowanie za późno. Gleba wokół była już całkowicie ubita i zanieczyszczona szkodliwym dla drzew cementem. Alarmowaliśmy, że brak zabezpieczeń będzie skutkował obumieraniem jaworów, nie sądziliśmy jednak, że stanie się to tak szybko.
Budowa tramwaju na Górkę Narodową ukazała jak w soczewce:
- fikcyjność nadzoru przyrodniczego nad inwestycjami, który nie wymógł na wykonawcy właściwego zabezpieczenia drzew
- słabość urzędu, który nie wpisał kar umownych za zniszczenie drzew
- dziury i luki w ustawie o ochronie przyrody, która nie uwzględnia ochrony strefy korzeni drzew
Po sytuacji z jaworami, w sierpniu 2023 r., złożyliśmy do byłego już prezydenta Majchrowskiego petycję o wprowadzenie “Standardów ochrony drzew w procesie inwestycyjnymi”. Ostatecznie wprowadzono je w lutym 2024 roku, jednak wciąż nie ma należytej drogi ich egzekwowania. Niedawno zgłosiliśmy uszkodzenie drzew w Parku im. Wyspiańskiego przez wykonawcę wykonującego remont ścieżek. Na skutek tego zgłoszenia na wykonawcę została nałożona kara w wysokości 1000 zł oraz wykonał tymczasowe zabezpieczenie rany powstałej w wyniku naderwania konara drzewa. Choć to pozytywny przykład, że sprawca został ukarany, to drzewa i tak zostały zniszczone. Nam zależy na rzeczywistej ochronie drzew przy wszystkich inwestycjach w mieście, a nie na karaniu wykonawców po fakcie.
Apelujemy zatem do prezydenta Aleksandra Miszalskiego i dyrektora Pawlika, aby dogłębnie przyjrzeli się temu zagadnieniu i skutecznie egzekwowali od wykonawców przestrzegania zasad ochrony drzew w inwestycjach.