Strona główna miasto Miejska Agenda Parkingowa

Miejska Agenda Parkingowa

przez Akcja Ratunkowa dla Krakowa
Kiedy u nas trwała gorączka kampanii przed drugą turą wyborów prezydenckich, w Warszawie nastąpił finał akcji, w którą od początku stycznia jesteśmy zaangażowani. Mowa o Miejskiej Agendzie Parkingowej (MAP), czyli walce ze zjawiskiem akceptacji społecznej na parkowanie gdzie-się-da, najlepiej za darmo. W skrócie – była to pierwsza, na tak szeroką skalę, akcja łącząca ruchy miejskie z wielu miast, mającą na celu wdrożenie zmian legislacyjnych w celu ucywilizowania patoparkowania.

Inicjatorem akcji jest Szymon Nieradka, autor serwisu Uprzejmie Donoszę, który od blisko 10 lat walczy w swoim rodzinnym Szczecinie z tymi kierującymi, którzy utrudniają życie pieszym i innym uczestnikom ruchu. My jako ARDK, od początku roku, uczestniczyliśmy w wielu spotkaniach i warsztatach, aby wypracować spójny i jasny w przekazie komunikat do rządzących i decydentów.

Finałem MAP był happening, który odbył się 13 kwietnia na Placu 5 Rogów w Warszawie, niedawno przerobionym z parkingu dla samochodów na deptak. Szymon, razem z osobami z Miasto Jest Nasze, zaparkowali tam stary samochodów i poczekali co się wydarzy. A wydarzyło się w sumie niewiele – dostali mandat na zawrotną kwotę 100 zł, a auto stało nielegalnie na jednym z najbardziej eksponowanych miejsc Warszawy przez 4 dni, przy czym parkując nieopodal zgodnie z prawem za strefę parkowania trzeba byłoby zapłacić 227 zł.

Absurd? Naszym zdaniem tak – i to jaki! Happening odbił się szerokim echem w mediach, a miejsce tymczasowo zmieniło nazwę na Plac Skody Felicii. 

Naszym celem jest zmiana obowiązującego prawa w 4 kluczowych obszarach, do końca obecnej kadencji rządu. 

Proponujemy:

  • Strefy uczciwego parkowania – cały obszar strefy, a nie tylko „wyznaczone miejsca” powinny być skutecznie kontrolowane właśnie przez kontrolerów strefy, aby nie dopuścić do opisywanej wyżej sytuacji.
  • Pierwszą od 20 lat waloryzację taryfikatora mandatów za parkowanie. 100 zł to śmieszna kwota w sytuacji, gdy za przejazd bez ważnego biletu na komunikację miejską płaci się w Krakowie 300 zł.
  • Nakładanie punktów karnych za niszczenie zieleni. Obecnie Straż Miejska praktycznie nie podejmuje czynności w takim przypadku, bo kierujący może dostać zarzuty tylko w oparciu o kodeks wykroczeń, a nie o Prawo o Ruchu Drogowym.
  • Pierwszą od 57 lat aktualizację przepisów regulujących zatrzymanie samochodu na chodniku. Przecież chodnik służy do chodzenia, prawda? 
Mamy nadzieję, że razem uda się wprowadzić zmiany, które w końcu dadzą służbom realne narzędzia do walki z uciążliwym parkowaniem, a nasze miejskie przestrzenie zaczną być stopniowo uwalniane od samochodów parkujących gdzie-się-da. Jeśli tak samo jak nas denerwuje was to, jak auta zawładnęły naszą wspólną przestrzeń, często wręcz uniemożliwiając bezpieczne przejście po chodniku, przeczytajcie szczegółowe rozwiązania Miejskiej Agendy Parkingowej i dzielcie się nimi, gdzie tylko możecie – link w pierwszym komentarzu.
O postępach w temacie będziemy informować.

Więcej na ten temat

Zostaw swój komentarz